16 maj 2011

Håligt, surt och härligt


Tredje gången gillt och äntligen jäste det. Även om slutresultatet återigen blev något platt så smakade det iallafall precis som det ska och hade underbara hål och bubblor när det skars upp i söndags morse. Tror att jag bakar lite för lösa degar för att de ska kunna resa sig så som jag vill. Kanske finns svaret här: http://paindemartin.blogspot.com/search/label/lös%20deg
efter första viket
bubblor n

I detta brödbak utgick jag från ett levain recept av pain de Martin, hans Oktoberlevain men gjorde en fördeg på bara råg samt större del surdeg och blandade dag två i enbart vete.

Fördeg dag 1
11/2 dl rågsurdeg
2 dl ljummet vatten
3 dl rågmjöl

Dag 2 morgon
Fördegen bubblig och fin
ca 4 dl vatten
ca 8 dl mjöl ( kunde nog varit mer mjöl, se länken)
några nypor havssalt

Efter att degen fått jäsa i ca 45 min var det tid för första vikningen. Bara att skölja händern i kallt vatten och ta tag i degens ytterkant och vika över mot motstående sida i degbunken . Gör 4 vik som om du slår in degens sig själv lite. Upprepa vikningarna 3 gånger med 45 min mellanrum. Vikningarna är ett super mysigt moment, ska alltid baka med vikningar...och så blir det ju fina luftbubblor också.
Efter vikningarna får degen jäsa i fred ytterligare ca 2 timmar IBM an den hamnar i jäskorgen ( ordentligt mjölad) och får jäsa ytterligare ca 2 h eller tills den ser bra ut. Sen kan man stjälpa upp den på het plåt och baka av i ca 30 min eller tills färgen är fin och kraftig. Missa inte plåten vid uppstjälpningen så att ditt fina bröd blir till en amöba som hänger över plåtkanten : (, skaffa en brödspade det ska jag göra.

Inga kommentarer: