8 mars 2011

Glutenfri supersemla













Trött på att aldrig glutenfria bullar jag gör jäser ordentligt gjorde att jag denna gång tog till alla knepen och alla jäshjälpmedel. Ringde till och med experten och svärmor Miriam Karlsson för att inte missa en enda detalj ....det funkade, idag gick allt rätt, vilka supersemelbullar det blev!
75 g smör
2 1/2 dl mjölk + lite kesella
1/2 paket jäst och en klick glutenfri surdeg
1 msk fiberhusk
1/2 dl socker
1/2 tsk salt
1 msk malen kardemumma (Gärna rågad)
ca 5 dl glutenfri mix
1 tsk bakpulver
Smält smöret eller värm det med mjölken till fingervarmt.
Lös upp jästen och blanda i fiberhusk.
Låt stå och svälla 10-15 min
Blanda salt, socker, kardemumma, mix och bakpulver och ha i det i vätskan.
Arbeta degen ordentligt i maskin till en kletig deg. Klicka ut bullarna direkt på bakplåtspapper. Jäs 45 min. Pensla med uppvispat ägg. Flytta över på varm plåt och grädda i ca 10 min i 190 grader i varmluft.

Inga kommentarer: