11 mars 2011

Fredagsmys och surdegsmatning


Försöker klura ut surdegsfamiljen nya rutiner här på Dalheimersgatan. Eftersom Siri nu bakar i köket på Ersboda så har frekvensen av nybakat här hemma i Göteborg gått ner betydligt....från minst en gång om dagen till förhoppningsvis mer än en gång i veckan. Har känt efter hela veckan vilken dag som skulle passa för matning och bakning och kommit fram till att fredag måste vara det ända rätta. När nu inte fredagsafterworken längre tillhör veckans självklara avslutning (efter Måns intåg i våra liv) får surdegarna helt enkelt sätta lite charm på veckans finaldag. Från en jäsningsprocess till en annan.

Så här såg rutinerna ut idag:
Rågsurdegen tog jag 1 dl av och satte en fördeg som jag tänker baka på i morgon. Kvar i burken lämnade jag 1 dl som jag matade med 1dl rågmjöl och 1dl vatten, burken får sedan stå och bubbla till sig med locket lite på sne till i morgon sen åker den tillbaka in i kylen.
Likadant gjorde jag med den glutenfria surdegen. Fördegen matade jag idag med bovetemjöl...en liten nödlösning eftersom det bara fanns en dl kvar i skåpet, vi får se om det funkar.

Av vetesurdegen och Höllvikens rågsiktssur (vår nyaste familjemedlem) sparade jag 1 dl i vardera burk (hällde ut övrigt) och matade med 1 dl mjöl av vardera sort i vardera burk samt 1 dl vatten i varje burk.

Inga kommentarer: