8 apr. 2011

Surdegsknäcke


Det här med hembakt knäckebrödet var ju inte så krångligt trots allt. Helt overkligt gott blev det också. Kommer nog aldrig vilja köpa knäckebröd igen.
Receptet kommer från Pain de Martins bok Surdegsbröd men jag försköt tiderna så att det skulle passa Måns tider...vilket det ändå inte gjorde så degen fick jäsa länge länge. Längre jästid betyder surare bröd...ännu godare då. Jag började med att röra ihop degen när måns låg och sov vid två tiden på dagen sen satta jag bunken i skafferiet och lät den kalljäsa till kvällen. Från ca kl 20 stod den alltså och jäste i rumstemperatur. På morgonen började jag baka första plåten kl 10, sen vaknade Måns. Andra plåten kanske kom i ugnen vid 12 tiden när Måns var mätt och glad efter lunchen. Sista två plåtarna kom inte i ugnen förän kl 14 med deg som då jäst totalt i 24 timmar. Men så blev sista plåtarna också godast. Som en bonus doftade lägenheten av Amandas och Marcos maskroshonung hela dagen.



FANTASTISKT SURT OCH GOTT KNÄCKEBRÖD
Dag 1, kväll eller när helst du behagar
1 dl rågsurdeg

2 dl vatten
4 dl rågmjöl
3 dl vetemjöl....(här ersatte jag med samsikt från Vänga)
1/2 - 1 msk maskroshonung (den som inte har någon 
maskroshonung får helt enkelt beställa en burk av Amanda)
1 tsk salt


Dag 2, morgon eller när du råkar få en lucka
Valfria kryddor. Här testade jag rosmarin på första plåten 
men kom sen fram till att det var lite fint pudrad samsikt 
jag kände mest för den här gången.
Sätt ugnen på 200 grader med en plåt i mitten. Jag körde 
plåt 2-4 på varmluft vilket gjorde knäcket ännu knaprigare) 
Ta upp degen på rikligt mjölat bakbord och dela i fyra bitar. 
Knåda ihop en av bitarna till en boll. Här kan det vara kletigt,
då behövs det behövs det knådas in lite mer mjöl.
Platta ut bollen förhand lite och kavla sedan så att det närmar 
sig formen av en plåt. Vänd ofta under kavling och på med massa 
mjöl så att degen inte fastnar i bordet.Lyft över degen innan den 
blir för tunn till ett bakplåtspapper och kavla ytterligare tills 
pappret nästan täcks, ju tunnare desto godare. 
Spreja eller pensla lite vatten och strö över kryddor eller bara 
lite mjöl. Nagga degen och skär i önskade former. 
Låt bakplåtspappret glida över på den heta plåten. Baka av i 
ca 10 minuter, men titta på bröden hela tiden (om du kan, 
ibland måste man ju också titta till sitt barn..då kan man behöva 
slänga en del knäckebröd) Men var inte rädd för kavla tunt och 
grädda hårt.. det blir ju så gott och knaprigt då.


"DET KRÄVS STARKA TÄNDER TILL HÅRT BRÖD" (italienskt ordspråk)


1 kommentar:

b i s y s s l a r n a sa...

Hej jag saknar er! Idag målade vi färdigt gästrummet, kom kom! Och kram kram!