19 maj 2011

En surdegsjätte

Har bakar det största brödet någonsin. Var tvungen att ta i från tårna, det skulle ju bli ett födelsedagsbröd till världens bästa svärmor. Med husguden pain de Martins blogg i iphonen och mjöliga händer (som vanligt då) gav jag mig i kast med hans "stora februari bröd". Mixtrade med tiderna så att det skulle passa mitt schema och bestämde mig att baka det utan de 10g jäst som Martin hade i sitt recept...eller så glömde jag det...har ju vant sig av med sånt.

En surdegsjätte (stora februari brödet)
Fördeg
50 g (1/2 dl) rågsurdegsrund
300 g (3 dl) ljummet vatten
360 g (6 dl) vetemjöl special

På kvällen
surdegen från morgonen
600 g (6 dl) kallt vatten
(10 g (2 tsk) jäst)
600 g (10 dl) rågsikt
150 g (2 1/2 dl) rågmjöl
150 g (2 1/2 dl) vetemjöl (special)
25 g salt

Baket sattes igång i onsdags morse ca kl 8 med en fördeg som sen fick stå och bubbla till sig intill elelementet på den lilla badrummet en våning upp hela dagen.

En liten varningsflagg: när fördegen skullede blandad hände det som jag med skräck föreställt mig att jag någon gång skulle komma att göra - jag hällde snabbt ur all surdeg ur rågsurdegsburken och innan jag han tänka hade jag vipps hällt i de 6 dl vetemjöl som enligt receptet skulle i.....aj aj aj panik, hade jag nu förstört rågsurdegen, jag hade ju inte sparat något. Mindes att pain de Martin hade fått hälla ut sina surdegar i tullen på resa till Norge men räddat dom genom att mata de små rester som låg kvar på burkarnas botten. Det funkade, efter ett dygns försiktigt matande och kuvös i badrummet står nu en bubblande rågsurdeg åter i kylen.

Åter till själva brödbaket. Kl 18 samma dag tog jag fördegen och blandade med resterande ingredienser enligt Martins recept. Först fick degen vila i ca 30 min sen åkte saltet i. Efter det - vila i 30 min till, vek sen degen. Upprepade viken 2 gånger till. Lät jäsa till dubbelstorlek/ca 2 h. lagom till läggdags nattade jag även surdegen - hällde upp den i en mjölad handuk i ett stort stort durkslag och sen in i kylskåpet över natten.



Kl 7 ville Måns upp och baka och så blev det. På med ugnen på 250 grader, med plåt i och ut med degen som fick vakna tills ugnen blivit varm. In med brödet och en skvätt vatten i botten på ugnen, sen fick brödet vara ifred i 15 minuter. Efter 15: vädring - öppna och stänga luckan några gånger, sen 15 min till. Jag körde på ytterligare några minuter och glömde sänka temperaturen. Resultatet ser fantastiskt ut. Perfekt bröd att baka till ett festligt kalas, middag med många eller för att ha och frysa in. Svaret på hur det smakar får ni inte förrän i morgon för då fyller Miriam år - grattis!



Location:Kvarnbyn

Inga kommentarer: