26 maj 2011

Fina festbröd


Från en moders högtidsdag till en annan. I tisdags bjöds det på sprudlande födelsedagskalas för en kära mor. Till den fantastiska musselpasta lyckades jag baka två vackra bröd, ett på vetesurdeg och ett på rågsur. Bröden sattes på måndag morgon och fick jäsa i jäskorg hela natten och halva påföljande dag.  Vetsuren blev strålande god och gick åt som smör i solsken. Stora hål, surt och seegt, precis som det ska vara. Rågen, här med ganska mycket råg och lite fullkornsdinkel är inte lika insmickrande som vetet men blev godare dagen efter (fin i dag också) I kväll jobbar jag på att rekonstruera receptet med vetesurdeg, snart ska jag vika igen. Gick så fort där på måndag kvällen så det var bara fördegen som skrevs ner...och så gick det ju åt så fort också : )
Men framför allt är det de där med hålen, tror jag är lite besatt...kan inte sluta baka..är ju så nära men inte riktigt ändå, måste få de perfeka hålen.

Nästan perfekt Vetesur
Fördeg
1 1/2 dl vetesurdeg
1 dl vetemjöl
1 dl rågmjöl
1 dl vatten

Fortsättning ca 10 timmar senare
surdegsgrunden
ca 7-8 dl vetemjöl
ca 4 dl vatten
salt

Jäs ca en timme, vik sedan 3 gånger med ca 45 min mellanrum. Flytta degen till jäskorg och låt stå  kylskåp och vila över natten. Togs ut vid 7 tiden och fick jäsa i köksvärme till kl 16. Baka minst 30 min på 250 grader. Lite vatten i ugnen när brödet går in. Vädra ut ångan i halvtid. 

I morgon får pågående vetesur nog inte jäsa lika länge. Har en dejt på Brogyllen med ett jordgubbswienerbröd och Lena på eftermiddagen. 

1 kommentar:

b i s y s s l a r n a sa...

oj vad jag hade velat vara med på den brogyllsfikan!
repris om två veckor? kram!