8 maj 2011

I rabarbernas tid


Odla är lite som att baka surdeg. Först måste man ha framförhållning, planera en massa. Sen måste man mata jorden med gödsel, kompost och vatten. Efter det kan man börja experimentera och stoppa ner massa gott som sen ska jäsa och jäsa i jorden. Tillslut får man förhoppningsvis om allt går bra och grönsaksgudarna är med en sin belöning i form av fina  grönsaker. 


Ville baka ett oldlarbröd mellan grävandet och göslandet så det blev ett rabarbersur. Eftersom koncentrationen egentligen låg på grävandet fick det jäsa och jäsa hela gårdagen. Trodde att jag hade förlorat det när jag tog det ur ugnen på kvällskanten, en platt kaka. Men ack så fel...när det skars upp idag visade det sig att bubblorna var många många, skorpan seg och smaken fantastisk. Det blev ett fin fint lunchbröd till en fin fin lunch under körsbärsträden tillsammans med Robert, Jenny, Klara och Frans.




RABARBERSUR misslyckad men ändå lyckad 
kväll, fördeg
1 dl rågsurdeg
1 dl kallt vatten
1 dl rågmjöl


morgon
fördegen
2,5 dl ljummet vatten
7 dl blandat rågmjöl och vetemjöl på en höft
1, 5 tsk salt
2 dl skivade rabarber


Jäs men kanske inte hela dagen. Grädda i 275 grader på het plåt i ca 30 min eller tills brödet fått ordentlig 


Nu går jag och lägger mig och drömmer om nässelbrödet som jag kanske bakar i morgon.

1 kommentar:

b i s y s s l a r n a sa...

Å vad gott det låter. Nu vet jag vad jag ska göra med mina rabarberplantor! Ingela har försett mig med en surdeg också så nu har jag allt jag behöver.
Kram i vind.